

led to two different types of consciousness: phenomenal consciousness and self-consciousness. The first refers to a strictly empirical state of perception. When we see, hear, taste, smell, and feel things we become conscious of them. Under this definition, humans and animals alike are considered to be conscious. The most famous description of this type of consciousness comes from Nagel, who proposes there is a feeling of "what it is to be like" a particular species. To be in a self-conscious state, however, is to be capable of "second-order representation of [one's] own mental states... to be capable of attributing mental states to others" (1) and to "consider oneself as an agent." (2) Perceiving things like sounds, sights, and so on is included under a phenomenal consciousness only, and would not be included in self-consciousness. For example, hearing a sound would not be a self-conscious state but anticipating or thinking about hearing a sound would be
A unified field theory attempts to validate phenomenal and self-conscious states. According to this theory, phenomenal consciousness subsumes self-consciousness, rather than vice versa. In order to experience phenomenal consciousness, a person must already be in a state of consciousness. (5) The so-called "second-order" self-consciousness state is not emergent in relation to phenomenal consciousness but vice versa.
Researches imply this is related to evolution of human consciousness and conclude animals are conscious but at "lower" states. It might be said, then, that animals are incapable of experiencing free will.
(1) The science of physics defines for us what is meant by the term physical reality.
(2) Physics is based on data from physical measurements.
(3) Anything that cannot be physically measured is treated in physics as not having physical reality. Note in this regard that the major advances of 20th century physics -relativity, quantum mechanics, particle physics, and quantum thermodynamics, have all come from recognizing this subtle limitation that exists on the nature of physical measurement and physical reality.
(4) Therefore, if it is not possible to physically measure something, then it either does not exist, or we must treat it as being nonphysical.
(5) There exists something that, under certain circumstances, we experience and call pain (quite apart from any theory of consciousness, this is our basic datum).
(6) It is impossible to carry out any physical measurement to determine the answer to the meaningful (albeit facetious) question: Does an ice cube feel pain when it melts?
[I.e., does any given physical system have an associated conscious experience when that system undergoes any specified physical process?]
(7) Therefore, since the conscious experience of feeling pain exists (quite apart from any ability on our part to account for its nature), but cannot be physically measured (although so-called correlates of it can be measured), the consciousness of things like pain must lie outside the domain of physically reality.
As a result of this we can assert the following postulate:
Consciousness is real but nonphysical.
Pink Panther wrote:А как вам следующая иллюстрация с человеком, который смотрит на картину и видит главное - мысль художника. А тот, кто анализирует краски, перечисляет предметы на картине - главного сказать о картине не может.
Почитайте внимательно:Феофан Затворник wrote:Как рассматривающий картину, когда расскажет краски, перечислит члены, опишет их положение и сочетание, еще ничего не скажет о картине, потому что не объясняет главного, - того, что выражает картина: так и тот, кто, рассматривая твари, явления и происшествия в мире, когда узнает, как все есть, а именно: в вещах – состав сил и стихий, в происшествиях – сочетание причин и производство их со следствиями, еще не знает ни вещей, ни явлений, пока не скажет, какая мысль Божия кроется в тех и других, что они выражают собою, какое их вечное значение.
Dmitry67 wrote:olg2002, извините если я не правильно понял то что Вы писали по поводу сложных систем
Однако вот такая задача. Вы сидите в герметичной капсуле в космосе. У Вас кнопка, которая приводит к мощнейшему взрыву капсулы. Еще у Вас депрессия и Вы думаете, а не нажать ли кнопку ?
Вопрос: выводимо ли свойство капсулы "взорваться или нет" из свойств вещей внутри капсулы ? Если выводимо в принципе, то у Вас нет free will.
Dmitry67 wrote:Однако вот такая задача. Вы сидите в герметичной капсуле в космосе. У Вас кнопка, которая приводит к мощнейшему взрыву капсулы. Еще у Вас депрессия и Вы думаете, а не нажать ли кнопку ?
Вопрос: выводимо ли свойство капсулы "взорваться или нет" из свойств вещей внутри капсулы ? Если выводимо в принципе, то у Вас нет free will.
olg2002 wrote:И вопрос остается: крутит ли Бог невидимые колесики идеального мира
olg2002 wrote:Хакер, силящийся сломать защиту программы, также пытается постичь замысел ее автора.
Dmitry67 wrote:vovap, теперь серьезный ответ
В отличие от игры Жизнь, которая полностью детерминирована начальной кофигурацией, квантовая механика допускает 'люфт' за счет случайности (в классической интерпретации). Соответственно, могут быть "закономерности", которые с одной стороны, проявляются и объективны, с другой стороны, невыводимы в принципе из квантовой механики (то есть наличие таких законов, их отсутствие а равно как и инверсия закона не приводит к физическому противоречию)
Dmitry67 wrote:Убью Вас
Ведь это запрограммировано в начальной кофигурации
Если принять, что душа не тождественна разуму, то эти вопросы являются исключительно вопросами веры.thinker wrote:1. Есть ли душа вообще, пока человек жив
2. Остается ли душа после смерти человека